Friday, August 31, 2012

...gangguan masih ada...



satu persatu cerita aku dgr...dr kwn2 yg tgl dlm rumah teres 2 tingkat ni..bukanlah kata aku xpercaya lansung, tp jgn terlalu percaya sampaikan angin yg lalu pun kata 'benda halus'tu...

setiap org akan pernah mengalaminya...dan aku jenis selagi aku tak terasa apa2 nak percaya sgt pun susah..tp kita pun dh tau kat alam ni ada makhluk lain yg ada selain kita...jd apa yg mereka cerita aku angguk2kan shj...

siti juga pernah terkena dan dia mengikuti jejak Ana, terus keluar hostel dan menyewa ditempat lain..cuma bezanya dia xcakap besar...kali ni dia tidur seorg diri...ms tu rakan sebilik dh pun berpindah..siapa lagi kalau bukan kak N, (dan bilik tu aku tgl seorg diri selepas dia) tidur tengah2 malam dia terjaga sebab dikejutkan dengan suara garau menyebut..'hey...'

kebetulan tidur terlentang, jd bila buka mata akan nampak siling dulu..lembaga besar berbulu menghadap dia, bermata merah...pun sama sampai pengsan dan pergi berubat...kesian pun ada bila dgr cerita kawan2 satu persatu...aku mcm biasa perhati dan cari punca kenapa dan mengapa...

bila dah 2 3 bulan aku baru perasan, rumah ni diorg jarang berkemas...erm bukanlah kata aku ni pembersih sgt, tapi rumah ke apa ke kalau x bersih kan benda2 mcm tu selalu suka..lebih2 lagi tempat ramai org...bila siang manusia bising bila malam mereka ambil alih...percaya? xpercaya terpulang...jd makin lama aku cb bercakap pelan2 dgn yg lain...selalunya apa jua yg terjadi ada sebabnya..xsemestinya rumah tu berhantu ke ada org hantar ke atau apa...kita pun xtau...kita nak ubah benda tu pun xboleh jd kena ubah diri kita dahulu...jd sejak hari itu perlahan2 ada yg dh nampak perubahan, ada yg reti dh ambil penyapu, mop dan sbgnyer..

aku sendiri pernah terkena...terkena tak mcm mereka...tp waktu tu ptg ahad..ambil masa bermain bola baling depan rumah ramai2..budak2 hostel lelaki sebelah pun join, bos pun stay area tu join sekali anak bini...ok lah kan..bila dh malam tu lepak2 di ruang tamu...penat xhenggat..akak2 dan kwn sebaya nak tidur kat ruang tamu je..

dh tgh2 malam (pg ler..dlm kul 2 lbh) aku terdgr bunyi bola lantun2 kat ujung kepala aku..lantun perlahan2...kita tak pikir apa..pikir sp lah bising ni..tp aku tnmpak jam di dinding...kul 2.35pg...semua tgh baring sbb buka lampu dapur..leh la nampak org jalan ke tidak...perlahan2 aku jeling2 je lah kat bola yg aku letak kan di tepi penjuru dekat ngn tangga...aku nampak bola tu xgerak pun...tapi bunyi bola melantun tu makin laju...

aku tutup mata baca ayat qursi..sampai tertidur...esok bgn tnya kenkwn dgr tak...semua dgr...ingatkan aku seorg..so bukan aku yg bt cerita...jd skang br aku alami betul2..jd cerita mereka bukanlah tipu atau sj2 seronok...kali ini aku pulak yang selalu terkena...mcm diorg kata..orang baru dia lebih suka berkenal-kenalan...cuma cara yg berbeza2..

dalam hati selalu aku kata...aku tak kacau kau..jgn kau kacau aku..itu je..

bersambung...

No comments:

Post a Comment