Penulis

My photo

...setiap seorang dari kita mempunyai cerita seram yg berbeza-beza, bukan untuk taksub, tapi hanya ingin berkongsi cerita…

...cerita-cerita seram yg di paparkan di Blog ini berdasarkan pengalaman sebenar penulis sendiri dan kenalan...terima kasih kepada yang sudi singgah dan membaca kisah2 ini, MUNGKIN akan ada sesetgh cerita, nama dan lokasi terpaksa digantikan dgn nama lain untuk tidak ada cerita2 pelik di kemudian hari…

Kepada yang mempunyai cerita2 seram untuk dikongsi bersama, dan tak kisah untuk dipaparkan di blog aku ada cerita ini, bolehlah email kpd penulis di akuadacerita@gmail.com

Rasa nak layan seram..sila singgah lagi…:)

Friday, August 31, 2012

..ketawa menggilai..


seperti entri sebelumnya aku dah dikenalkan dengan wanita misteri tu (mungkin) dengan bunyi lantunan bola di ruang tamu...kali ini lebih rancak lagi...

aku ada seorg kawan yg suka ketawa umpama pontianak harum sundal malam...aku pangil dia Yati, betul aku tak tipu dia gelak memang mengilai...tak tau lah kan...yg aku nak cerita ms tu aku dh ada org baru yg masuk kerja..kn bilik aku je yg ada kosong jd dia jd lah rakan sebilik dan merangkap rakan takut sesama..:)

tidur yg lena tetiba aku tersedar sebab terdgr luar pintu bilik aku bunyi org cakap2..seolah2 di waktu pagi sebelum pergi kerja...yelah msg2 bersiap2 kan didepan bilik aku tu disediakan tmpat mengosok pakaian..jd mmg selalu riuh rendah lah..dan ms aku bangun nak pergi buka pintu (mcm selalu di buat nak ke bilik air) tangan aku dah nak pegang tombol pintu aku tiba2 rs semacam, sbb aku terdgr gelak ketawa mengilai spt yati kat luar sana..makin lama makin kuat, dlm hati berkata eh semacam je? tgk jam di dinding...tepat2 kul 2.35pg...dan spt sebelumnya aku diganggu pun jam menunjukan 2.35pg...eh xkan diorg bgn awal nak bersiap g keje..giler ke hape? ni ayam pun xbangun lagi nih...perlahan2 aku berundur..gelak tawa tu makin lama makin kuat..leh dgr 1 rumah...terus selubung...baca ayat yg aku tahu...tgk member sebelah tidur berdengkur2...nampak sgt nak mengusik aku wanita misteri tu...

esok bgn kerja tgk jam dulu, dh xberani nak terus bgn..dgr bising2 mcm sama je kul 2.30pg td..tp kali ni terang..perlahan2 aku mengintai..erm betul lah kawan2 aku...alhamdulillah aku tak demam ke hape..cuma benda pertama aku cakap pagi2 tu..'YATI..TOLONG LEPAS NI JGN GELAK MCM HANTU LAGI..'

lepas bercerita kat semua, aku perhatikan yati dh tak gelak mcm tu lagi selepas tu..mungkin dia pun takut..dan dh sedar dia gelak mcm tu nampak sgt tak cool...

bersambung...




...gangguan masih ada...



satu persatu cerita aku dgr...dr kwn2 yg tgl dlm rumah teres 2 tingkat ni..bukanlah kata aku xpercaya lansung, tp jgn terlalu percaya sampaikan angin yg lalu pun kata 'benda halus'tu...

setiap org akan pernah mengalaminya...dan aku jenis selagi aku tak terasa apa2 nak percaya sgt pun susah..tp kita pun dh tau kat alam ni ada makhluk lain yg ada selain kita...jd apa yg mereka cerita aku angguk2kan shj...

siti juga pernah terkena dan dia mengikuti jejak Ana, terus keluar hostel dan menyewa ditempat lain..cuma bezanya dia xcakap besar...kali ni dia tidur seorg diri...ms tu rakan sebilik dh pun berpindah..siapa lagi kalau bukan kak N, (dan bilik tu aku tgl seorg diri selepas dia) tidur tengah2 malam dia terjaga sebab dikejutkan dengan suara garau menyebut..'hey...'

kebetulan tidur terlentang, jd bila buka mata akan nampak siling dulu..lembaga besar berbulu menghadap dia, bermata merah...pun sama sampai pengsan dan pergi berubat...kesian pun ada bila dgr cerita kawan2 satu persatu...aku mcm biasa perhati dan cari punca kenapa dan mengapa...

bila dah 2 3 bulan aku baru perasan, rumah ni diorg jarang berkemas...erm bukanlah kata aku ni pembersih sgt, tapi rumah ke apa ke kalau x bersih kan benda2 mcm tu selalu suka..lebih2 lagi tempat ramai org...bila siang manusia bising bila malam mereka ambil alih...percaya? xpercaya terpulang...jd makin lama aku cb bercakap pelan2 dgn yg lain...selalunya apa jua yg terjadi ada sebabnya..xsemestinya rumah tu berhantu ke ada org hantar ke atau apa...kita pun xtau...kita nak ubah benda tu pun xboleh jd kena ubah diri kita dahulu...jd sejak hari itu perlahan2 ada yg dh nampak perubahan, ada yg reti dh ambil penyapu, mop dan sbgnyer..

aku sendiri pernah terkena...terkena tak mcm mereka...tp waktu tu ptg ahad..ambil masa bermain bola baling depan rumah ramai2..budak2 hostel lelaki sebelah pun join, bos pun stay area tu join sekali anak bini...ok lah kan..bila dh malam tu lepak2 di ruang tamu...penat xhenggat..akak2 dan kwn sebaya nak tidur kat ruang tamu je..

dh tgh2 malam (pg ler..dlm kul 2 lbh) aku terdgr bunyi bola lantun2 kat ujung kepala aku..lantun perlahan2...kita tak pikir apa..pikir sp lah bising ni..tp aku tnmpak jam di dinding...kul 2.35pg...semua tgh baring sbb buka lampu dapur..leh la nampak org jalan ke tidak...perlahan2 aku jeling2 je lah kat bola yg aku letak kan di tepi penjuru dekat ngn tangga...aku nampak bola tu xgerak pun...tapi bunyi bola melantun tu makin laju...

aku tutup mata baca ayat qursi..sampai tertidur...esok bgn tnya kenkwn dgr tak...semua dgr...ingatkan aku seorg..so bukan aku yg bt cerita...jd skang br aku alami betul2..jd cerita mereka bukanlah tipu atau sj2 seronok...kali ini aku pulak yang selalu terkena...mcm diorg kata..orang baru dia lebih suka berkenal-kenalan...cuma cara yg berbeza2..

dalam hati selalu aku kata...aku tak kacau kau..jgn kau kacau aku..itu je..

bersambung...

Thursday, August 30, 2012

...ye ke ada hantu?...


...seingat aku pernah di nasihatkan oleh orang tua2, kalau pergi ke satu tempat jgn tegur atau saja2 teringin nak berjumpa 'benda2 halus' ni...tetapi kat rumah teres 2 tgkat yg aku tgl bersama2 pekerja di tmpat ni selalunya yg mendiami pasti akan terjumpa, tak byk kali, sekali pun mereka akan terkena...sbg org baru selalu aku diingatkan spt entri sebelum ini...jgn itu dan jgn ini...makin lama msg2 dh berani bercerita pengalaman sndiri pd aku...

sebelum aku tau wanita misteri ini pernah seorg bekas pekerja kat situ bernama ANA (bukan nama sebenar), bertentang mata dgn wanita misteri itu...betul lah kata org tua2..kalau ilmu didada tidak smpai kemana...jgn lah berani2 untuk meminta2 atau ingin bertemu dgn wanita misteri tu...hal2 ghaib ini kita sndiri tidak tau lbh baik buat tak tahu...percayalah kalau belum bersedia jgnlah memandai2 nak tgk rupa2 mereka...(aku tgk cencorot pun aku takut, hihihi)

Ana ni mmg dh lama jg tgl kat rumah tu dgn akak2 senior yg lain, tetapi hanya dia yg belum berjumpa, tetapi krn dia bukan jns yg percaya tntang benda2 halus ni, dia selalu perlekeh2kan cerita org lain...ye lah kalau tak percaya pun jgnlah cakap besar..1 hr tu dia dgn berlagaknyer cakap..'eh dunia skang ni mn ada hantu? korang2 ni apa lah...aku dh duk lama kat cni xpnh jumpa pun..korang je yg takut2 ntah hape2...ntah2 sj reka cite..kalau betul lah kan ada hantu aku teringin sgt jumpa hantu pompuan tu, betul ke dia hantu..kalau xde korang henti2kanlah bt cite mengarut ni..'
 
bukan malam tu tapi seminggu selepas itu, permintaan Ana nampak gayanya dh pun sampai ke wanita misteri tersebut...agak2 bagaimanalah perasaan Ana bila bertentang mata kan? adakah dia dgn selamba menepuk tampar pipi wanita misteri itu atau dia halau keluar benda tu?..entahlah..aku sediri dengar walaupun bukan dr Ana pun rasa seram dan menyesal kalau bercakap besar ni...

spt sebelum2 ni Ana suka tido mengiring ke kanan, tapi sebelum taip lg nak diingatkan Ana sebenarnya memakai cermin mata berkanta tebal...kalau dia tido dh pastilah dia letak cermin mata dia ke tepi..jd kalau nmpak kita pun kabur2 je kan..kan..:)

jd spt biasa tgh malam Ana terasa spt ada yg memanggil namanya, 'Ana, bangun, cptlah bangun...'sambil mengerak2kan tubuh Ana perlahan, tp krn Ana xpakai cermin mata jd Ana hanya nampk susuk tubuh seakan2 kak S,tengah melutut dihadapannya...bila Ana bangun benda pertama dia cari ialah cermin mata dia bukan? lalu Ana ambil cermin mata disebelah katil terus pakai...bermulalah episod ngeri bila Ana melihat wanita misteri di depan nya yg memakai pakaian yg sama spt diceritakan oleh kwn2 yg lain...tp kali ni dr wajah yg cantik perlahan2 rupa wanita misteri tu berubah hodoh...dan Ana terus pengsan...smpai ke pagi...masa semua yg lain2 nak bersiap g keje barulah tau yg Ana pengsan sbb kejut2kan dia xsedar2...bila dah terjaga badan mengigil2 dan hr tu juga Ana di ambil keluarga nya dan terus berhenti kerja...
 
bersambung...
 
 


Wednesday, August 29, 2012

...kain batik merah, baju t-shirt putih dan ikatan rambut...

cerita ini berlaku sekitar awal tahun 2000, hbs2 belajar  bermula lah hidup berdikari, spt biasa bila bekerja merantau jauh tu selalunya ada tmpat tgl yg disediakan...dan ditmpat tgl pekerja ni lah bermulanya kisah yg bg aku agak seram dan kerap berlaku dlm hidup aku...

rumah teres dua tingkat di sebuah taman perumahan di bandar P,dalam hostel tu ada 8 org, 3 bilik kat ats kat bwh ada 1 dekat ngn dapur, bilik bwh tu lah kak S(ketua hostel) tgl dan aku betul2 bilik dekat suis besar utama kat tgkat ats, mula2 aku tgl rumah tu xde lah rs seram ke hape...tetapi aku perasan kakak2 senior yg dh lama bekerja sibuk2 mencari rumah sewa dan ada tu pakat 2 3 org menyewa sama2. Sbg org baru tak delah aku nak bzbody, bt derk jelah tp kdg2 aku perasan yg mereka berbisik2 sesama sendiri..erm..aku jns tak amek 'port' sgt benda2 mcm tu..janji aku tak rugi apa-apa.

sudah hampir 2 mgu aku bekerja barulah seorg kakak (kak N) yg baru keluar dr hostel tu tnya aku tgl hostel mcmana? ok tak? tp bukan kak N seorg shj malah yg lain pun ada gak yg bertnya sbb bilik yg aku tgl tu sbnryer bilik dia sebelum dia dan 2 org pekerja keluar menyewa sama2 kat taman perumahan yg tak jauh dr situ.

bila kak N dh agak rapat ngn aku barulah dia buka cerita, kebetulan dia sj dtg lepak hostel tu dan kami berkumpul ramai2,'sebenarnya hr tu akak tnya bukan apa, tmpat yg korang2 tgl ni mmg agak 'keras' skit'(katanya hampir berbisik)...'eh kak N ni ske sgt bt cite nak takut2kan sy lah'..'akak bukan nak reka cerita..kalau xpercaya tnyalah kak S, diakan ketua hostel..lg lama tgl cni mmg dh mcm lali dh wlupun kdg2 dia yg menyorok dulu..'

sambung kak S pula, org baru yg masuk selalunya kitaorg xcerita awal2 sbb pnh dulu xsmpai sehari budak baru tu dh lari..tp diorg tgk aku mcm lama je nak keje sini jd diorg ramai2 pakat kena cerita jugak..erm patutlah diorg ske berbisik2 ms aku mula smpai cni..muka takut2..

kak S sambung cakap lagi..'dlm rumah ni ada peraturan..peraturan yg sgt-sgt penting ialah...DILARANG MEMAKAI KAIN BATIK MERAH, BER T-SHIRT PUTIH DAN KALAU RAMBUT PANJANG JGN TAK DIIKAT..sbb 'dia' tu akan muncul berpakaian mcm tu setiap kali nak mengusik penghuni dalam rumah ni...pernah terjadi satu malam kat rumah ni kdg2 tiba2 je blackout, kata org letrik suis besar tu kena ketuk2 skit kotaknya baru nak on balik...dan begitulah setiap kali berlaku blackout kak S atau kak N akan bt, suis utama tu betul2 kat tepi dinding kat pintu bilik kau...dlm hati rasa kak S ni mcm sesaja je nak menakutkan aku...tp aku selalu berpegang 1 prinsip, aku tak kacau dia, dan begitulah aku harap2 kan semula..

pernah satu malam tiba2 kak S yg berada di bilik bwh terkejut tiba2 blackout jd dgn selalu apa yg dia bt dia akan naik tgkat ats untuk g ketuk2 suis tu pelan2..tp belum sempat pun dia keluar bilik tiba2 elektrik dah ada balik..jd dia hanya jenguk kat pintu nak tgk2 ruang tamu, tp dia terdgr bunyi ketukan di tgkat ats, sedangkan lampu dh menyala...jd dia pikir mgkin kak N atau staff lain yg masih ketuk...jd kak S perlahan2 naik tangga ke tingkat ats nak lihat siapa yg buat...masa baru je separuh tangga kak S ternampak seorang wanita yg tgh mengetuk2 suis utama tu berkain batik merah dan berbaju putih tp membelakangkan dia...mula2 dia nak tegur tp bila dia amati betul2..susuk tubuh tu lansung tak serupa dgn mana-mana staf yg tgl dlm hostel tu...

apalagi kak S berlari turun gagahkan diri walaupun dh meremang bulu roma, dan melihatkan susuk tubuh wanita yg lansung dia tak kenali ditengah-tengah mlm lagilah bertambah2 seram, dahlah dia tido dlm bilik bwh tu sorang-sorang..trs berselubung smpai pagi...esoknyer dia xdtg kerja sebab demam...mgkin terkejut...dan dia dh tnya kwn2 yg lain mmg semua xkeluar bilik dan tak tahu pun blackout...kiranya hanya kak S seorg je yg bangun waktu itu...kata kak S rambut pun dia xikat, sejak hari itu dia berpakat ramai2 dlm rumah ni jgn ada yg berpakaian sama warna dgn wanita misteri tu...tapi bukan setakat itu shj..di lain ms kak F pun pnh terserempak wanita misteri tu tgh ketuk2 kotak suis utama di tgh2 malam waktu elektrik ada...baju, kain dan rambut yg xdiikat tp disisir kemas masih serupa mcm kak S cerita...jd dah sah lah bukan slh seorg warga hostel dlm rumah tu yg bt tetapi wanita misteri tu meniru dan mengikut cara diorg setiap kali blackout...dan gangguan2 itu selalunya akan terjadi setiap tahun dirumah tu dan akan kerap berlaku selama 3 bulan berturut-turut dan setiap kali terlihat, mesti wanita misteri itu akan memakai pakaian yg sama..smpai aku berhenti kerja pun masih tak paham knp setiap tahun ktorg mesti akan diganggu lebih2 dlm bulan 4 sampai bulan 6 dan bulan 9 sampai bulan 11....



 bersambung...




Entri pertama...


Aku...

baru sekarang berani untuk buat blog berkisarkan cerita2 seram yg dialami sendiri...sebelum ini hanya bercerita dengan kenalan rapat sahaja ataupun yg suka bercerita tntang pengalaman mereka sndiri....sebab tak semua suka dgr atau baca kisah2 seram ni...tp sesekali kita pun nak baca kisah2 begini selain kisah2 cinta, kisah kehidupan, persekolahan dan sebagainya...


Ada...

salam perkenalan pd blogger2 kisah seram yg lain kalau ada yg sudi singgah dan bercerita juga...dan pd pembaca yg ada kisah2 seram yg ingin dikongsi bersama dan tak kisah dipaparkan di blog AKUADACERITA ni, sila email pd penulis...mana tau cerita korang lebih seram dan menarik...


Cerita....


cerita2 yg dipaparkan kebanyakannyer xsemestinya seram mgkin juge misteri...aku bercerita sekadar berkongsi, diharap yg baik di ambil dan yg tak elok itu jgn di ikuti...:)