Penulis

My photo

...setiap seorang dari kita mempunyai cerita seram yg berbeza-beza, bukan untuk taksub, tapi hanya ingin berkongsi cerita…

...cerita-cerita seram yg di paparkan di Blog ini berdasarkan pengalaman sebenar penulis sendiri dan kenalan...terima kasih kepada yang sudi singgah dan membaca kisah2 ini, MUNGKIN akan ada sesetgh cerita, nama dan lokasi terpaksa digantikan dgn nama lain untuk tidak ada cerita2 pelik di kemudian hari…

Kepada yang mempunyai cerita2 seram untuk dikongsi bersama, dan tak kisah untuk dipaparkan di blog aku ada cerita ini, bolehlah email kpd penulis di akuadacerita@gmail.com

Rasa nak layan seram..sila singgah lagi…:)

Monday, September 10, 2012

...berat sama dipikul...

 

Aku ada seorang sahabat, dan pengalaman berkaitan alam ghaib ini macam-macam boleh dengar dari dia. Demi menjaga persahabatan kami, cerita tentang siapa dia aku elak kan dari menulis disini. Tetapi dia mengizinkan pengalamannya dikongsi bersama di blog aku ini untuk tatapan para pembaca. Katanya kita mmg hidup dikelilingi benda² dan kejadian mistik ni, cuma kita sedar dgn tidak sedar sahaja. Katanya lagi tidak semua orang suka akan cerita-cerita seperti ini, tetapi bacalah dengan minda yang terbuka..ingat tu, minda  yang terbuka.

...'Seperti baru² yg berlaku dikampung halamannya, ayah dia dan 5 org lelaki pergi ke kebun untuk menebang pokok kelapa sawit yg besarnya dlm 2 pemeluk org lelaki dewasa, tebang dgn mengunakan mesin dan parang besar. Proses menebang pokok sawit tersebut dan  proses mendpatkan umbut sawit itu memakan masa dalam 2 jam. Selepas selesai menebang selalunya diangkut pula ke atas lori 1 tan. 

Sampai dirumah bapa kata masih tidak mencukupi, perlu tebang sepokok lagi. Abg sulung aku pun pergi lah dulu kekebun, yg lain kata nanti menyusul..dalam setengah jam lebih abg aku balik sambil memikul umbut sawit. Semua org yg ada kat rumah masa tu terpinga².. pelik sbb abang aku balik cepat... sedangkan yg nak menyusul tu tengah bersiap siap nak pergi tempat menebang tu. Abg aku yg macam baru tersedar ceritakan lah kejadian masa kat kebun..

Abg aku ckp, smpi sahaja dikebun abang aku terus pergi ke pokok sawit yg nak ditebang tu, yang saiz sama mcm yg hendak di dibawa balik. Sambil menunggu yg lain sampai abg aku tebaslah semak² yg ada disekeliling pokok sawit tersebut, masa menebas tu abang dengar mcm suara org memanggil, abg aku menyahut dan bg tahu dia kat mana..masa tu pula hujan renyai².. yg ditunggu tak sampai² pula, abang aku potong sahajalah pokok tu hanya mengunakan parang, 3 kali tetak sahaja pokok sawit sebesar pemeluk lelaki dewasa itu tumbang, abang aku potong pelepah sawit itu pun rasa mcm potong pelepah pisang. Selepas itu abang aku angkat letak kat bahu, rasa berat mcm beras 10 kg shj.. masa turun dan naik bukit tu mmg tak rasa sukar, tp masa dah sampai halaman rumah shj beban yg abg aku bawak tu tiba-tiba terasa berat sangat....hampir terjatuh dari bahu sampai ada 2 org kena tlg angkat...

Abang dia sendiri pun tidak tahu dari mana kekuatan yang dia dapat untuk menebang pokok sawit sebesar itu. Rasa seperti di pukau dia membawa umbut pulang kerumah, bila dah tersedar baru rasa bebanan berat yang dia bawa dari tadi...'
 

 
diceritakan sendiri oleh seorang sahabat
12.05 pagi

No comments:

Post a Comment