Penulis

My photo

...setiap seorang dari kita mempunyai cerita seram yg berbeza-beza, bukan untuk taksub, tapi hanya ingin berkongsi cerita…

...cerita-cerita seram yg di paparkan di Blog ini berdasarkan pengalaman sebenar penulis sendiri dan kenalan...terima kasih kepada yang sudi singgah dan membaca kisah2 ini, MUNGKIN akan ada sesetgh cerita, nama dan lokasi terpaksa digantikan dgn nama lain untuk tidak ada cerita2 pelik di kemudian hari…

Kepada yang mempunyai cerita2 seram untuk dikongsi bersama, dan tak kisah untuk dipaparkan di blog aku ada cerita ini, bolehlah email kpd penulis di akuadacerita@gmail.com

Rasa nak layan seram..sila singgah lagi…:)

Tuesday, September 4, 2012

...kaki siapa?...




selama tinggal dirumah tu, kadang2 sendiri pun xsedar apa2 yang berlaku...dan bergilir2 lah warga hostel diganggu...kadang2 bilik aku, kadang2 bilik depan...

kak S mcm biasa tinggal seorg diri dalam bilik ditingkat bawah..masih tiada rakan sebilik sebab pekerja semuanya silih berganti...budak2 baru yg terkena kebanyakkannya dh berhenti kerja...yg betul2 nak kerja shj yg menyewa diluar, mereka mampu lagipun mereka dah lama  bekerja...kena yg kami baru2 lbh2 mcm aku ni..xdelah lagi nak menyewa...terpaksa je berjaga2...

selain bunyi-bunyian ditingkat ats dan bawah ada juga yg terasa seperti tilam di pijak sesuatu...bila mereka tidur mengiring ke kanan atau ke kiri..selalu kena kak S lah...kadang2 benda tu melompat2 ats tilam..bayangkan tilam org bujang...nipis sgt...bukan nyer ada katil..tidur di bawah shj...tapi leh rasa ada benda pijak2 ats tilam kita di waktu malam...seriau tak payah cakap...

pernah sekali kami selepas pulang kerja selalunya bila dh jam 10mlm ke ats lebih gemar berjalan kaki ramai2 pergi ke gerai makan nasi lemak berdekatan perumahan tu...balik pun kdg2 asing2...tp kali tu kami masing2 bergerak sama2...sampai dirumah layan mata sembang2 lagi kat ruang tamu...ada je cerita2 best ms kerja siang tadi...tapi bab seram2 xdelah cerita...

ada yg baring-baring, pergi dapur cari kudapan lagi, aku duduk di sofa dgr kakak2 senior bercerita...tiba2 terdgr bunyi pintu di tutup di tingkat atas...yer...sebagai manusia normal...kita akan terpikir angin punya angkara...ok..setakat itu..tapi sebagai warga hostel kami tersgt sensitif dgn bunyi-bunyian ni...masing2 diam ada yg mula duduk rapat, yang baring dah bgn duduk di sofa sekali...mata masing2 tertumpu ke arah anak tangga yg paling atas...dan aku pandang kwn2 serumah...mengira siapa ada dan yang xada..cukup...12 org...(ada budak baru masuk jd warga bertambah waktu tu), terpikir juga manalah tau orang masuk rumah...tapi mustahil...sbb pintu semua terkunci ms kami sampai tadi..aku yg buka pintu..

yer sangkaan kami tepat...bukan manusia...masa keadaan sunyi tu, masing2 tertumpu pd anak tangga paling ats..sbb tangga rumah ni berbentuk L..jadi kami hanya boleh tgk anak tangga paling atas tu dari sisi shj...

seperti tahu kami melihat ke arah tu tiba2 kami semua ternampak kaki...yang memijak anak tangga...tetapi seketika diangkat semula seperti tidak jadi turun...apa lagi semua yg ada menjerit2 menyorok dibelakang kawan2...nak lari memang kaki bagai di gam...aku...selalunya kalau berhadapan kejadian seram ni mata akan selalu berair...bukan menangis tapi mata rasa jd panas tapi tak pedih...aku pun penakut juga...apatah lagi mereka...(seram waktu tu)

dh perlahan2 kami keluar ke depan rumah...masing2 takut dan aku tgk2 ke tingkat ats...manalah tau ada yg nak main2kan kami...kebetulan budak2 hostel lelaki baru balik, kami nampak dr jauh mereka berjalan...semua ada 9 org...kalau mereka nak mengusik pun xkanlah cepat betul mereka lari...tapi yang kami nampak bukan kaki lelaki..

mereka pun bertnya dah masing2 xberani nak naik ke tingkat ats...tanya seorg demi seorg kot2 ada yg lemah semangat nanti panik juga..alhamdulillah masing2 cuma dlm keadaan terkejut dan takut2 shj tp xmemudaratkan..baca apa yg kami tahu dh jam menunjukan 3 pagi baru kami berani masuk semula ke rumah tapi itu pun setakat di pintu...tgk2...yer...masih ada rasa seram...

kami hnya bersembang2 diluar rumah...budak2 hostel lelaki semua dh masuk tidur tp mereka tidur di ruang tamu hostel mereka shj...tglkan abg zul ketua hostel tu..teman kami di luar rumah...aku memang xberani nak naik ke bilik apatah lagi yg lain...

sudahnya esok ada yg amek cuti sbb sakit kepala xtidur semalaman...dh pagi barulah rs nak naik itupun ramai2...rasa baju dgn seluar aku nak terlucut ditarik2 dek kakak2 nih...kalau mereka takut..aku lagi lh takut...

setahu aku pemilik rumah tu berbangsa lain..jadi bila kita nak panggil org bijak pandai untuk halang benda2 ni mereka xberapa setuju..jd tuan rumah dh halang terpaksalah berjaga2 shj tp kami dh minta bos tukar rumah lain..xlarat lah tinggal kat situ...sepanjang ms diganggu..

pernah sekali kazen aku dtg nak jumpa aku kebetulan waktu tu aku M.C jd aku duk dlm bilik je kat tingkat ats..memang xde org sbb semua dh g keje pg td..aku pun pas g klinik dr ofis trs lik rumah dan baru je turun ke dapur ambil cawan dan air nak makan ubat...naik ke bilik kazen msg dh nak smpai hostel, jd aku kata ok la..aku seorg je ni..lgpun waktu tu jam menunjukan 2.40ptg..jd xkan lah benda2 seram leh berlaku di siang hari..tapi aku silap...

dr cerita kazen aku...sampai je dia di depan pintu rumah dia beri salam..dia pikir mgkin aku duduk di ruang tamu...sambil beri salam lagi dia menyelak langsir di tingkap bawah...terus dia ternampak sesusuk tubuh berbadan besar dan berbulu satu badan tengah menyangkung betul2 kat dapur membelakangkan dia...toleh ke xtoleh tu dia xberapa ingat yg dia ingat lepas je dia tgk 'benda' tu dia disergah dgn suara garau...terus dia keluar berpatah balik dan naik bas balik rumah...

aku call xjawab, tak kan lah lama sangat...msg pun xbalas..jd aku pikir xjadi pun x bgtau..trs tidur sbb ngantuk makan ubat...esok nya kebetulan hari ahad jd aku g la kerumahnya sebab hari cuti dan ada hal nak bincang...tgk2 dia demam..masa tu lah dia cerita...ternampak lembaga tu..takut sangat dan dia tak kan ke rumah tu lagi xkiralah waktu siang ke malam...

  

   



No comments:

Post a Comment